Halaman

27 Jun 2013

Coklat

Kebaikan Coklat



Coklat bukan sahaja sejenis makanan yang berkhasiat tetapi juga menyumbang kepada pemakanan yang seimbang berdasarkan kepada asas pemakanan berikut:-

Kandungan coklat susu (100g) dapat menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh setiap tubuh manusia dalam sehari.

Coklat juga sesuai bagi golongan yang aktif dan bekerja kerana coklat susu (100g) menyumbangkan 15% daripada keperluan tenaga manusia dalam sehari.

Selain daripada itu, coklat mempunyai bahan anti kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalid yang berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi.

Coklat adalah bebas daripada kolesterol kerana lemak koko mengandungi 328.2% asid oleik yang berperanan merendahkan paras kolesterol dalam darah.

Asid sterik pula mempunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol. Koko mengandungi theobromina yang memberi kesan ketenangan untuk penumpuan otak dan membantu meningkatkan daya ingatan.

Kajian oleh Holland's National Institute of Public Health and Environment mendapati coklat mengandungi 4 kali lebih antioxidants (catechins) berbanding teh hijau, yang mampu mencegah kanser dan sakit jantung.

Antioksida juga mencegah proses penuaan (aging) yang disebabkan oleh free radicals. Kandungan antioksida yang terkandung di dalam coklat dapat mencegah penuaan awal [fakta: 100mg teh mengandungi 13.9 milligrams catechins; 100 mg dark chocolate mengandungi 53.5 milligrams of catechins.

Rasa tenang yang timbul setelah menikmati coklat bukan sekadar perasaan sahaja. Malah coklat juga mengandungi ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia di otak. Zat-zat inilah yang kemudian akan merangsang aktifnya serotonin di otak yang selanjutnya akan mengalirkan perasaan tenang dalam diri individu.

Selain itu, zat terbanyak yang terkandung dalam coklat adalah theobromine yang dapat mensimulasikan jaringan sarat dan jantung yang membuat kita terjaga dan bersemangat. Kesan ini juga boleh diperolehi dari kafein pada kopi atau teh manfaat lainnya ia juga boleh membantu meredakan batuk.

Coklat juga mengandungi phenylethylamine yang berfungsi membantu penyerapan dalam otak dan menghasilkan dopamine yang akan menyebabkan perasaan gembira, meningkatkan rasa tertarik dan dapat menimbulkan perasaan jatuh cinta. Itulah alasan yang boleh digunakan, mengapa coklat sering dijadikan sebagai hadiah tanda cinta.

Coklat buatan tangan


Mudah membuatnya


Dark chocolate


Minuman coklat dapat mengawal diet anda



Hadiah cinta


Keburukan Coklat


Tidak dinafikan coklat juga mengundang keburukan. Di antaranya adalah:-

Mengandungi kalori dan kandungan gula yang tinggi, saturated fat (sama ada dari tenusu, atau dari mentega koko), caffein (namun pada dos yang sangat rendah)

Segelas minuman coklat panas sebelum makan akan mengurangkan selera makan anda (terutama buat mereka yang sedang menaikkan berat badan).
Mereka yang mempunyai migraine mungkin mengalami pening kepala jika mengambil coklat, terutama secara berlebihan.

Coklat, terutamanya dark chocolate, merbahaya kepada binatang peliharaan, kerana mengandungi theobromine.

Keburukan dan kebaikan coklat telahpun diketahui.  

Renung-renungkan.

Semoga info ini menjadi panduan buat kita semua.










 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan